środa, 6 kwietnia 2011

Jeffery Deaver - Spirale strachu

autor: Jeffery Deaver
tytuł: Spirale strachu
wydawnictwo: Prószyński i S-ka
rok wydania: 2003
ilość stron: 312
ocena5.5 / 6



Fanom thrillerów z pewnością nie jest obca twórczość Jeffery`ego Deavera. Oglądaliście może znakomity film jakim był Kolekcjoner kości, z Angeliną Jolie i Denzelem Washingtonem w rolach głównych? Ów thriller powstał właśnie na podstawie książki Deavera o tym samym tytule a ja od tego czasu stałam się wierną fanką autora.

Spirale strachu są zbiorem 16 opowiadań, wyrównanych pod względem poziomu i budowanego napięcia, tak charakterystycznego dla Deavera.

Gdybym miała podać jedną wadę opowiadań, z pewnością byłaby to nierównomierność. Często jedne opowiadania są rewelacyjne, inne tylko dobre a jeszcze inne poniżej przeciętnej. Deavera to nie dotyczy. Autor stanął na wysokości zadania i zaserwował nam sporą dawkę emocji okraszoną klimatem grozy.
W spiralach strachu nie ma miejsca na słabe, nudne opowiadania. To nie jest umilacz czasu czy książka do poduszki. Jeśli jednak szukacie trzymających w napięciu, niespodziewanych zwrotach fabuły opowiadań, to Spirale strachu są dla Was.
I przyznaję, z każdym kolejnym opowiadaniem rozeznałam się w temacie tylko na tyle, by wiedzieć, że nic nie jest tak, jak to wygląda. Reszta stanowiła dla mnie zagadkę a jej rozwiązanie przyniosło nietuzinkowe zakończenie i zupełne zaskoczenie.

Bez Jonathana opowiada historię młodej wdowy Marissy Cooper, która po śmierci swego męża próbuje ułożyć swe życie na nowo. Czy dokona słusznego wyboru?

W opowiadaniu Weekendowicz jesteśmy świadkami napadu rabunkowego na drogerię w Liggett Falls.  Roztrzęsieni przestępcy popełniają błąd, w przypływie paniki śmiertelnie ranią kilku klientów i uprowadzają zakładnika. Rozpoczyna się pościg.

W opowiadaniu Należność za usługi poznajemy Patsy Randolph, która u psychiatry wyznaje, że mąż próbuje doprowadzić ją do obłędu. Kobieta jest na skraju nerwowego wyczerpania, słyszy głosy zmarłych bliskich, histeryzuje i zaczyna obawiać się o swe życie.

Piękność opisuje losy Kari Swanson – modelki, która stała się chorym obiektem pożądania Davida Dale. Prześladowana przez bezkarnego wielbiciela Kari decyduje się na desperacki krok…

Frajer opowiada o Carolyn Ciarelli bogatej i bezwzględnej kobiecie, która wynajmuje płatnego mordercę i zleca mu zabicie swego niewiernego męża.

Opowiadanie Punkt widzenia przytacza nam historię dwóch skorumpowanych policjantów, którzy znajdują zrabowane worki pełne pieniędzy. Nie zamieszawszy się z nimi rozstawać chcą wrobić Bogu ducha winnych ludzi.

Trójkąt to opowieść o tym, jak słowo przyjaciel nabiera zupełnie nowego znaczenia.

W opowiadaniu Świat cały jest sceną pojawia się sam William Shakespeare, który przed sądem dopuści się krzywoprzysięstwa.

Bohaterem opowiadania Na ryby jest Alex pasjonat wędkarstwa, który w swej pasji odnajduje spokój i wyciszenie. Szykując się do wyjazdu zostaje zatrzymany przez swą córeczkę Jessie, która z płaczem prosi by dziś nie wyjeżdżał. Dziewczynka dzień wcześniej w telewizji przypadkowo obejrzała film o porwaniach i boi się, że to samo spotka jej ojca. Czy jej przeczucie się sprawdzi?

Nokturn to historia o funkcjonariuszu policji Tonym Vincenzo, który staje świadkiem napadu rabunkowego na wybitnego dyrygenta i kompozytora. Łupem złodzieja padły skrzypce warte ponad pół miliona dolarów. Tony dostaje propozycje nie do odrzucenia: w zamian za znalezienie sprawcy otrzyma upragniony awans.

Zarzut mniejszej wagi przenosi nas na salę sądową, gdzie poznajemy Raymonda Hartmana oskarżonego o morderstwo z premedytacją. Choć niezbite dowody świadczą przeciw niemu, Hartman wierzy, iż zostanie uniewinniony.

Pusta kartka opowiada o chorobliwie zazdrosnym mężu. Dennis jest przekonany, że jego piękna żona Mary ma kochanka, w każdym drobiazgu doszukuje się zdrady i oszustwa.

Prezent na Boże Narodzenie to prawdziwa gratka dla fanów Lincolna Rhyme`a. Najlepszy z najlepszych, niepełnosprawny detektyw i policjantka Amelia Sachs próbują rozwiązać zagadkę nagłego zaginięcia Susan Thompson. Dla mnie Rhyme zawsze będzie miał twarz Denzela Washingtona…  

Razem to opowieść o miłości, silniejszej niż… no właśnie. Allison i Manko nie mogą być razem, na drodze do szczęścia stanął ojciec dziewczyny, który zakazał mężczyźnie zbliżać się do swej córki. Zrozpaczony Manko obmyślił plan, dzięki któremu złączy się z Allison.

Opowiadanie Wdowa z Pine Creek dotyczy Sandry, która po śmierci męża przejęła rodzinny interes firmę. Niestety firma chyl się ku upadkowi, znikają znaczne sumy pieniędzy. Kobieta postanawia baczniej przyjrzeć się sytuacji panującej w firmie.

Klęczący żołnierz to opowieść o nastoletniej Gwen Ashberry, która stała się obiektem zainteresowania niezrównoważonego psychicznie Harle`a Ebbersa. Bezsilność policji tylko rozjuszyła ojca dziewczyny, który na własną rękę postanowił wymierzyć sprawiedliwość.


Nic nie jest takie, jakim się wydaje w przewrotnym świecie Jeffery`ego Deavera
Autor ostrzega: "w opowiadaniu wszystko może się zdarzyć" ( z okładki) 

Pozostaje mi jedynie podpisać się pod tymi słowami i  zachęcić Was do zapoznania się z twórczością tegoż autora.

# Cena z okładki 29.90
% Dedalus.pl  9.50

13 komentarzy:

  1. To ja muszę się w końcu za swoją zabrać :)

    OdpowiedzUsuń
  2. film widziałam i książkę czytałam, ale to chyba tyle jeśli chodzi o twórczość tego Pana, ale może kiedyś mi się uda coś jeszcze doczytać :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Ponownie smakowity kąsek:D. Z chęcią wpisuję na listę:). Pozdrawiam!!

    OdpowiedzUsuń
  4. Iza - zanim odgrzebiesz ją z czeluści stosów będzie rok 2064 ;) poczekam :)

    archer - w takim razie jest dobrze :) Gdy najdzie Cię ochota na thrillery polecam Deavera, spisze się :)

    Kasandro - miło :))
    i ja pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  5. mnie się bardzo podoba jego najnowsza seria z Kathryn Dance. Śpiącą laleczkę i Przydrożne krzyże połknęłam jednym tchem. zbiór opowiadań dopiero przede mną :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Vario - o popatrz, taka ze mnie fanka, a nie słyszałam o tej książce.... ;) Ale ja dopiero wykańczam serię z L. Rhyme. A na Śpiącą laleczkę poluję już chyba od roku :x Aż z ciekawości zajrzę dziś do biblioteki ;)

    Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Tym razem chyba nie dla mnie ;)

    OdpowiedzUsuń
  8. Catherine - bardzo mi miło :)

    Bujaczek - może niedługo będę mogła Ci coś polecić :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Przy najbliższej okazji postaram się przeczytać ten zbiór opowiadań. Zapowiada się ciekawie - oby tak było :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Po moich ostatnich lekturach -w większości powieści obyczajowe, tudzież z nutą fantasy, przydałaby się odmiana. Sama sobie się dziwię, ale nabrałam dużej chęci na te opowiadania. Kiedyś więcej czytałam takich książek -trzymających w napięciu, trochę strasznych, ale tak bywa, że gust się zmienia, albo na chwilę ustępuje miejsca czemuś innemu... Po lekturach obowiązkowych, koniecznie sobie zafunduje coś ostrzejszego :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Deline - w takim razie uzbrajam się w cierpliwość wypatruję recenzji :)

    Bellatriks - A ja wręcz przeciwnie, jak ognia unikałam opowiadań. A teraz? chyba taki czas, spędzam nad tymi przyjemnymi książkami zbyt mało czasu, takie opowiadania są dla mnie wręcz idealne, przed snem połknę jedno opowiadanie, na więcej brak sił :)

    Pozdrawiam Was dziewczyny :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Właśnie czytam. Przez pierwsze dwa opowiadania przebrnęłam z zachwytem nad piórem Deavera. Czas na resztę! :)

    OdpowiedzUsuń