czwartek, 24 lutego 2011

Daniel Costelle - Eva Braun: Intymność z Hitlerem

autor: Daniel Costelle
tytuł: Eva Braun: Intymność z Hitlerem
wydawnictwo: Klub Dla Ciebie
rok wydania: 2008
ilość stron: 188
ocena5 / 6


Gdybym miała wskazać jeden motyw, który zachęcił mnie do kupna owej książki, z pewnością byłaby to cena. Nigdy przesadnie nie interesowałam się historią Adolfa Hitlera a tym bardziej jego kochanką a później żoną - Evą Braun, ale gdy mym oczom ukazała się cena w kwocie trzech złotych dziewięćdziesięciu groszy za ładnie wydany album w twardej oprawie, bez zastanowienia dokonałam zakupu. Było to najlepiej wydane 3.90 w mym 25 letnim życiu.

Tych, którzy oczekują wyczerpujących faktów z życia i związku  Evy z Hitlerem, pragnę ostrzec – zawiedziecie się. Bo to nie jest książka historyczna, to raczej bogato ilustrowany album, opatrzony krótkim tekstem. Ale zdjęcia- istny majstersztyk! 400 fotografii, w większości publikowanych po raz pierwszy pochodzących z prywatnych albumów panny Braun. Ponadto zamieszczono tu kadry z jej amatorskich filmów  ukazujących Hitlera normalnych codziennych sytuacjach…

Na pewno wiedzieliście o austriackim pochodzeniu Hitlera. A czy wiedzieliście, że miał bardzo słaby wzrok, nie rozstawał się z lupą i nosił okulary ? Nie pokazywał się w nich publicznie, wszak „nadczłowiek nie nosi okularów”. Jedynie zdjęcia z albumów Evy ukazują ów mankament.
„Prekursor ekologii – zanim jeszcze zburzył połowę świata i zabił miliony niewinnych – Hitler, który nie pali i nie jada mięsa bardzo przejmuje się naturą i zdrowiem.” Za domem kazał wybudować szklarnię, w której to uprawiał ekologiczne warzywa, zanim w ogóle wymyślono ów termin…
Ojciec Aloes Hitler był okrutnym alkoholikiem, matka Adolfa – Klara Hitler była jego trzecią żoną, o dziwo, wesoła, spokojna, pełna uczuć dla swego syna. Ponoć była jedyną kobietą, którą tak naprawdę Adolf kochał. 

 A co z miłością do innych kobiet i wreszcie do samej Evy?Warto tu wspomnieć losy Angeliki Raubal przyrodniej siostrzenicy Hitlera, którą ten kat obdarzył miłością – gwałtowną, zaborczą i de facto zabójczą. Hitler nie chciał się z nią ożenić ale tym samym nie pozwalał jej poślubić nikogo innego. Psychicznie wyniszczona dziewczyna w wieku 23 lat popełniła samobójstwo.
A Eva? Sekretarka Heinricha Hoffmanna – fotografa Hitlera poznała Adolfa gdy miała 17 lat. 3 lata później została jego kochanką. Czy była szczęśliwa? Dwie próby samobójcze mówią same za siebie…
Nie będę rozwodzić się nad jej bystrością i sumieniem. Gdy ginęły miliony istnień ona pakuje swe ciuszki, szmatki, fatałaszki i wystrojona w najnowszy, najmodniejszy beżowy płaszcz, hit lata 1940 (że Louis Vuitton by się nie powstydził) i leci na wakacje do Włoch….


Albumy Evy Braun sygnowane są monogramem "EB", który przybiera formę czterolistej koniczyny. Był to jej szczęśliwy znak...

„Historia Evy Braun jest pasjonująca jak bajka o Pięknej i Bestii. Jeśli Piękna kocha Bestię, to dlatego, że ma ona swój urok. Tyle tylko, że jest to najgorsza z bestii i młode dziewczyny zawsze powinny się ich wystrzegać. Czy Eva Braun wiedziała? Czy może wolała nie znać prawdy?”

Cóż, rozgryzając ampułkę cyjanku odpowiedzi na powyższe pytania zabrała z sobą do grobu…

20 komentarzy:

  1. Ooooooo! Z chęcią wydałabym 3,90 w taki sposób! Oglądałam film dokumentalny o Evie i jej potwornym ukochanym... i z chęcią przeczytałabym, wzgędnie oglądnęłabym książkę na jej temat.

    OdpowiedzUsuń
  2. Kurczę chyba Ci tekst wyczyściło z wpisu, bo nic nie widze tylko okładkę i informacje o książce a nie ma recenzji :(

    OdpowiedzUsuń
  3. Paula - niestety w KDC jest już niedostępna, w Empiku kosztuje 23,99 ehhh

    przyjemnostki - ehe, to przez moją zbytnią ciekawość! A co się stanie gdy... :[
    Ale na szczęście wszystko wróciło :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Nareszcie wszystko jest :)
    Nie czytałam tej książki, ale kiedyś ogladałam dokument o Evie i Hitlerze i byłam w niemałym szoku. Jak taki zakompleksiony facet porwał ze soba i swoją ideą miliony osób ?! Niepojęte... a sama Eva wydawała mi się właśnie dośc pustą i nieszczęśliwą osobą.
    Bardzo ciekawa recenzja :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Również z chęcią bym przeczytałam i kupiła. Zwłaszcza, że lubię historię :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Brzmi ciekawie ,chociaż za historią szczególnie nie przepadam Chętnie też wydałabym tak te 3,9;D

    OdpowiedzUsuń
  7. uuu to nie jest mój klimat, niestety

    OdpowiedzUsuń
  8. Nie słyszałam o tej książce, ale chętnie przeczytam:). Pozdrawiam!!

    OdpowiedzUsuń
  9. W tym temacie - polecam "Przypadek Adolfa H." E.E Schmitta.

    OdpowiedzUsuń
  10. pzyjemnostki - zastanawiałam się nad tym samym, wszak charyzma nierozerwalnie łączy się z wielką siłą. A tu? Mamy obraz człowieka pełnego kompleksów... wielka zagadka

    zaczytana-w-chmurach - :))

    dm1994 - :))

    archer - możę niedługo będę mogła Ci coś polecić ;)

    Kasandro - :)) Pozdrawiam również :))

    Kulka - o ! nie słyszałam o tej książce. Biegnę oglądać. Dzięki! :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Czytałam kiedyś bografie Hitlera wiec co nieco o nim wiem, malutkie co nieco.
    Taki album chętnie przygarnełabym do siebie, w końcu jak by nie było to kawał histori a cena książki zbójecka.

    OdpowiedzUsuń
  12. Myślę, że ten album mógłby być ciekawym dopełnieniem książki pt.: "Przypadek Adolfa H.", z której dowiedziałam się wielu interesujących rzeczy, częściowo pokrywających się z tymi, które przedstawiłaś :).

    OdpowiedzUsuń
  13. też mam, dzięki Tobie :)
    Szybko przeczytałaś (obejrzałaś) ;)

    OdpowiedzUsuń
  14. Natula - ja właśnie nie czytałam żadnej jego biografii, oglądałam kilka filmów aleto wciąż za mało. Dzięki Kulce mam na uwadze kolejny tytuł książki, niedługo postaramsię go zdobyć :)

    Izo - przeczytałam, zdjęcia trzy razy obejrzałam. Niewiele tekstu, przeczytasz ot tak, do kawy(z cukrem bleach! :) )
    Czytaj czytaj, ciekawa jestem Twej opinii ;)

    OdpowiedzUsuń
  15. Mani - właśnie tej książki poszukuję! :)

    pozdrawiam :))

    OdpowiedzUsuń
  16. Ja w innym temacie, dziękuję za niedopatrzenie żadnych rażących błędów :-D
    Miłego dnia

    OdpowiedzUsuń
  17. Recenzja zachęca do tej książki, ale raczej po nią nie sięgnę. Zastanawiam się jednak czy nie była by fajnym prezentem dla moje siostry, która uczy historii ;)

    Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  18. Rozsądnie wydane 3,90 :) Gdybym natrafiła na taką okazję, nie zawahałabym się :)

    OdpowiedzUsuń
  19. Jak zobaczyłam cenę tej książki, gotowa byłam do kupna, a w końcu pomyślałam zaraz, zaraz - stop, wyczerpałaś już limit książkowych zakupów... ;) Chociaż, gdybym znalazła coś jeszcze na tej wyprzedaży KDC, pewnie bym kupiła (ale trafiłam zbyt późno) :)

    OdpowiedzUsuń
  20. Nie znam historii życia Ewy Braun, ale zawsze mnie korci, żeby coś o niej przeczytać i może dowiedzieć się co ona widziała w tym potworze :/.

    OdpowiedzUsuń